Barış ve Demokrasi Partisi

Fen-Edebiyat Fakültesi Mezunlarının Sorunları ile İlgili Araştırma Önergemiz

Posted on: 16/05/2012

Hakkari Milletvekilimiz Adil Kurt’un, Fen-Edebiyat Fakültesi’nden mezun olduktan sonra iş bulmada çok ciddi sıkıntılar yaşayan öğrencilerin sorunlarının araştırılması ve istihdam edilmelerinin yolunu açacak uygulamaları geliştirmek için çalışmalar yapılması amacıyla TBMM’ye sunulan Araştırma Önergesi’ni paylaşıyoruz:

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞI’NA

Fen-Edebiyat Fakültesi mezunları mesleki hayata adım atma açısından oldukça sıkıntı yaşamaktadırlar. Bilim insanı yetiştirme amacı taşıyan bu fakültelerden mezun olanların önemli bir kısmı aldıkları eğitimi bir mesleğe dönüştürememektedir. Üniversitelerde akademik kadroların azlığı, kamu kurum ve kuruluşları ile özel sektördeki kısıtlı iş imkânları; bu fakülte mezunlarını, eğitim hayatı boyunca verdikleri çabanın karşılığını alamamalarına ve aldıkları eğitimi nitelikli bir ürüne dönüştürememelerine neden olmaktadır.

Bu bağlamda, Fen-Edebiyat Fakültesi mezunlarının kamu ve özel sektörlerde aldıkları eğitimin karşılığı olan istihdam alanlarını yaratabilmek, bu kişilere aldıkları eğitimden yola çıkarak nitelikli ve uzmanlık gerektiren alanların açılmasını sağlamak amacıyla Anayasa’nın 98, İçtüzük’ün 104. ve 105.’nci maddeleri uyarınca bir Meclis Araştırması için gereğini arz ve talep ederim.

 

Adil KURT

Hakkari Milletvekili

 

GEREKÇE

Bilim insanı yetiştirmeyi hedefleyen Fen Edebiyat Fakülteleri’nden mezun olanların çok küçük bir kısmı akademisyen olma şansı yakalamaktadır. Bunda, yükseköğretimle ilgili mevzuatta ve uygulamadaki eksikliklerle birlikte üniversitelerin de konuya gerekli duyarlılığı göstermemesi neden olmaktadır.

Mezun olan Fen Edebiyat Fakülteleri (FEF) mezunlarının akademisyen olması haricinde, pedagojik formasyon eğitimi alarak Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde öğretmen olma ihtimalleri vardır. Ancak bu ihtimal, yakın zamanda YÖK’ün kaldırmayı hedeflediği bir uygulama olmuş ve on binlerce Fen-Edebiyat Fakültesi mezununu hayal kırıklığına uğratarak tepkilerine neden olmuştu. Tepkiler üzerine tekrar konuyu gündemine alan YÖK, mevcutta Fen-Edebiyat Fakültesi öğrencisi veya mezunu olanların öğretmenlik yolunun kapanmayacağını bildirmiştir. Buna rağmen kaldırılmasa bile, mevcutta eğitim sendikalarının açıkladığı 400.000’e yakın öğretmen adayı varken ve pedagojik formasyon eğitimi alma koşulları oldukça zorken, FEF mezunlarının çok küçük bir kısmının öğretmen olma şansı olduğu görülmektedir.

Bunun yanında FEF mezunlarının, kamu kurum ve kuruluşlarında çalışma imkânları da oldukça sınırlıdır. Kamu Personeli Seçme Sınavı’nda (KPSS) bu fakülteleri bitirenlerin kamu görevlisi olabilmeleri için iki kadro türü bulunmaktadır. Bunlardan biri FEF mezunu olma şartı, diğeri ise kadrolarda 4001 kadrosu diye bilinen ve 4 yıllık herhangi bir fakülte mezunu olma şartının arandığı kadrolardır. Ancak, ne yazık ki FEF mezunlarının az sayıdaki bu kadroları bile kendilerine çok görülerek, her geçen gün daha da azaltılmaktadır.

Bunun en açık delili, KPSS 2010 sınavına giren 145 bin FEF mezununun girebileceği bu kadroların her atamada azalmasıdır.

  • Ocak 2011 atamasında; 4300 lisans kadrosu arasından FEF ve 4001 kodları toplam; 220 civarı kadro,
  • Haziran 2011 atamasında; 17.100 lisans kadrosu arasından FEF kodları olarak 148 kadro ayrılmıştır.4001 kodunu kullanmak istesek yaklaşık 500 kadro,
  • Kasım 2011 atamasında; 3800 lisans kadrosu arasından FEF kodları olarak 36 kadro ayrılmıştır.4001 kodunu kullanmak istesek yaklaşık 700 kadro

ayrılmıştır.

Bu durum açıkça göstermektedir ki, sınava giren 145 bin FEF mezununu içerisinde yüksek puanlar alanlar bile atanamamış ve bu insanlar mağdur edilmiştir.

Öte yandan, Fen Edebiyat Fakülteleri’nde verilen bilimsel eğitim, bu fakültelerde okuyanların daha nitelikli ve uzmanlık gerektiren alanlarda istihdam edilmeleri gerektiğini açıkça ortaya koymaktadır. Zira bu fakültelerin fen alanındaki bölümlerinde verilen eğitim, birçok üniversitenin mühendislik fakültelerindeki eğitime eşdeğer nitelikte, beşeri bilimler ve dil alanlarındaki eğitimler ise sosyal ve ekonomik hayatı ve toplumsal nabzı tutmak anlamında oldukça önemli bir rol oynamaktadır. Dolayısıyla bu fakülteleri bitirenlerin, öncelikle kamu alanında uzmanlık alanı isteyen kurumlarda ve birimlerde çalışmalarının koşulu sağlanmalı ve kamu kurumlarının bu bilimsel bakış açısından faydalanması sağlanmalıdır.

Üniversitelerde akademisyen, MEB’de öğretmen, kamu kurumları ve özel sektörde istihdam edilme koşulları böyle kısıtlıyken FEF mezunları; işsiz kalmamak için ücretli öğretmenliğe veya dershanelere yönelerek özlük hakları olmadan ve çok düşük ücretlerle çalışmak zorunda bırakılmaktadırlar.

Bunun yanında, aldıkları eğitimi mesleğe dönüştüremeyen çok sayıda FEF mezunu da bu sınırlı ihtimaller dışında, ikinci üniversite okumak ya da farklı işler yapmak durumunda kalmaktadır. Bu durum hem bireysel anlamda, hem de ülke bütünü açısından zaman ve para kaybı anlamına gelmektedir.

Bu nedenle, ülke genelinde Fen Edebiyat Fakültesi mezunlarının mağduriyetlerini gidermek, sorunlarını çözmek ve uzun vadede hem üniversitelerde, hem diğer kamu kurum ve kuruluşlarında ve özel sektörde bu mezunlardan, edindikleri bilimsel vizyondan faydalanmak adına bir Meclis Araştırması çok büyük önem taşımaktadır.

 

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: